Wingman säännöt

Kavalan CS:GO Wingman – turnaussäännöt

Päivitetty: 2.3.2023 20.00: Julkaistu säännöt
Päivitetty: 6.3.2023 19:00: Tarkennettu kohtia § 6.6.2. ja § 6.6.3.
Päivitetty: 8.3.2023 18:30: Muutettu §4, lohkovaihe pelataan BO3 ja finaali BO5. Muutettu § 9.2. tämän mukaiseksi

1 § Yleistä

Nämä säännöt ovat voimassa Kavalan järjestämässä CS:GO Wingman turnauksessa 1.4.2023. Turnauksessa pelataan Counter Strike: Global Offensive peliä ja viimeisintä versiota. Turnauksen päätuomarina toimii Kavala esports ry hallituksen nimeämä luonnollinen henkilö. Järjestäjät pidättävät oikeuden muuttaa näitä sääntöjä ilman ennakkoilmoitusta.

Turnauksen järjestää Kavala esports ry.

2 § Osallistumisoikeus

2.1. Mukaan voivat osallistua 18 vuotta täyttäneet henkilöt. Osallistujan tulee kyetä osoittamaan ikänsä henkilöllisyystodistuksella koko turnauksen ajan. Osallistujan tulee olla maksanut osallistumismaksu 20e / joukkueelta. Joukkue koostuu kahdesta (2) osallistujasta. Osallistujien tiedot kerätään ylös ilmoittautumisen yhteydessä.
2.2. Jos joukkueen toinen osallistujista estyy osallistumaan turnaukseen, voi hän luovuttaa osallistumisoikeutensa toiselle henkilölle. Tästä tulee kuitenkin ilmoittaa viipymättä turnauksen järjestäjälle sähköpostitse osoitteeseen tapahtumat@kavala.fi

3 § Ilmoittautuminen

Turnaukseen ilmoittaudutaan ennakkoon tapahtuman lipunmyynti sivuston kautta. Turnaukseen otetaan mukaan 8 ensimmäistä joukkuetta ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen tulee olla tehtynä viimeistään sunnuntaina 26.3.2023 klo 20.00 (Suomen aikaa, UTC +2). Myöhässä tulleita ilmoittautumisia ei oteta vastaan.

4 § Turnauskaavio

Turnausmuotona on Single Elimination ja turnaukseen otetaan mukaan 8 joukkuetta. Lohkovaiheen pelit pelataan BO3 ja finaali pelataan BO5.

5 § Yleiset säännöt

5.1. Yksittäinen pelaaja voi olla vain yhdessä joukkueessa turnauksen aikana.
5.2. VoIP-ohjelmisto on sallittu. Turnausjärjestäjä tarjoaa VoIP-ohjelmiston turnauksen ajaksi.
5.3. Mikä tahansa ohjelmisto, joka muokkaa pelitiedostoja tai tuottaa epäreilun edun pelissä, on ehdottomasti kielletty ja toimii perusteena välittömälle poistamiselle turnauksesta.
5.4. Niin sanottu “ghostaaminen” (esimerkiksi virallisen lähetyksen katsominen ottelun aikana) on ehdottomasti kielletty.
5.5. Pelaajat voivat pelata heidän omilla välineillään (näppäimistö, hiiri, hiirimatto, headset ja nappikuulokkeet) tai paikanpäällä olevilla välineillä.Turnausjärjestäjä tarjoaa tietokoneet ja näytöt joilla pelataan.
5.6. Pelaajilla täytyy olla olemassa oleva CS:GO-lisenssi heidän henkilökohtaisilla Steam-tileillään. Turnauksessa pelaajat käyttävät henkilökohtaisia Steam-tilejään.
5.7. Pelinimet ja kuvat
5.7.1. Joukkueiden ja pelaajien täytyy käyttää vain heidän virallisia nimiään tai nimimerkkejään turnauksessa ja sen otteluissa. Joukkueiden ja pelaajien nimissä ei saa olla sponsoreita, jotka liittyvät alkoholi- tai tupakkatuotteisiin, vedonlyöntiin, aikuisviihteeseen tai mihinkään muuhun lapsille ja nuorille sopimattomaan.
5.7.2. Pelaajien tulee käyttää Steam-profiilikuvaa, joka on sääntöjen 5.7.1 ja 11.1 mukainen.
5.7.3. Pelaajien, tiimien ja pelinsisäisten tavaroiden nimissä ei saa olla mitään kohdissa 5.7.1 ja 11.1 kiellettyä.
5.8. Aikataulu
5.8.1. Turnauksessa koko joukkueen täytyy olla paikalla 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa suorittaakseen karttojen valinnan ja vastaanottaakseen turnaukseen ja otteluun liittyviä tietoja.
5.8.2. Jos joukkue ei ole valmis kun ottelun on määrä alkaa, joukkue saa rangaistuksia tuomarin määräämällä tavalla.
5.8.3. Turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden tulee tiedottaa joukkueille taukojen pituudesta sekä karttojen että otteluiden välissä.

6 § Pelisäännöt

6.1. Pelimuoto: MR16
6.2. Varsinaisella peliajalla enintään 16 kierrosta, puolten vaihto puoliajalla (8. kierroksen jälkeen).
6.3. Aloitusraha: $800.
6.4. Ottelun ajastukset:
6.4.1. Round duration: 1 minuutti 30 sekuntia.
mp_roundtime_defuse 1.5
mp_roundtime 1.5
6.4.2. Freeze time: 10 sekuntia.
mp_freezetime 10
6.4.3. C4-timer: 40 sekuntia
mp_c4timer 40
6.4.4. Round restart delay: 7 sekuntia
mp_round_restart_delay 7
6.4.5. Break during half-time: 15 sekuntia
mp_halftime_duration 15
6.4.6. Break during half-time in overtimes: disabled
mp_overtime_halftime_pausetimer 0
6.5. Ensimmäinen joukkue, joka saavuttaa 9 kierrosta varsinaisella peliajalla, voittaa kartan.
6.6. Jos kartta päättyy tasapeliin (8-8), pelataan jatkoaika.
6.6.1. Joukkueet jatkavat samalla puolella kuin varsinaisen peliajan toisella puoliskolla.
6.6.2. Ensimmäinen joukkue, joka voittaa kolme kierrosta jatkoajalla, voittaa kartan
6.6.3. Pelimuoto: MR4.
6.6.4. Aloitusraha: $8 000.
6.6.5. Jatkoaikaa pelataan kunnes voittaja on selvillä.
6.7. Puolten valinta
6.7.1. Puolet valitaan käyttämällä puukkokierrosta.
6.8. Pelaajalla voi olla enintään 4 kranaattia, sisältäen:
6.8.1. Flashbang, max 2
6.8.2. HE-grenade, max 1
6.8.3. Smoke grenade, max 1
6.8.4. Molotov/Incendiary, max 1
6.8.5. Decoy, max 1

7 § Tarkentavat pelisäännöt

7.1. Skriptit (poislukien osto-, toggle-, hyppyheitto- ja demoskriptit) ovat kiellettyjä. Jos et ole varma, onko skriptisi sallittu, kysy asiaa turnauksen tuomarilta ennen otteluiden alkua.
7.2. Pelin tilaan vaikuttavat tai pelin sisällä toimintoja suorittavat ulkoiset ohjelmat ovat kiellettyjä.
7.3. Yhteyden katkaiseminen tahallisesti kesken pelin on kiellettyä.
7.4. Pommin virittäminen niin, ettei sitä voi purkaa, on kielletty.
7.5. Pommin virittäminen boostauksella on sallittua, kunhan se ei riko sääntöjä 7.8. ja 7.9.
7.6. Pommin purkaminen esteen (esimerkiksi seinä tai katto) läpi ilman näköyhteyttä on kielletty.
7.7. Pelin periaatteita muuttavien bugien (esimerkiksi spawn-bugien) käyttö on kiellettyä.
7.8. Niin sanottujen pikselikävelyiden (pixel walks) käyttö on kiellettyä.
7.9. Boostaus on sallittua, paitsi kun pelin tekstuurit, seinät, katto tai lattia tulevat läpinäkyviksi tai läpäistäviksi.
7.10. Uudet sijainnit
7.10.1. Mikäli joukkue tai pelaaja on löytänyt uuden sijainnin, eikä ole varma sen sallittavuudesta, tulee heidän ottaa yhteyttä turnauksen tuomariin ennen kyseisen sijainnin käyttöä varmistaakseen, että se noudattaa sääntöjä.

8 § Tauot

8.1. Ottelun asettaminen tauolle on sallittua vain taktisen aikalisän tai teknisen ongelman vuoksi.
8.1.1. Pelaajien tulee ilmoittaa aikalisän syy pelinsisäisessä keskustelussa (chatissa) ennen tai heti tauon pyytämisen jälkeen.
8.2. Ottelu jatkuu kun molemmat joukkueet ovat valmiita, kun aikalisän ajastin on loppunut tai kun tuomari päättää pelin jatkuvan.
8.3. Ottelun aikana molemmat joukkueet voivat pyytää taktista aikalisää neljä kertaa. Taktinen aikalisä kestää enintään 30 sekuntia. Aikalisä kutsutaan yleensä !timeout -komennolla tai äänestämällä pelinsisäisen valikon kautta.
8.4. Jos palvelin tai verkko aiheuttavat teknisen vian, eikä kierrosta voida jatkaa sellaisenaan, aloitetaan kierros alusta. Jos verkko tai palvelin kaatuu, eikä kierrosta saada palautettua, aloittavat molemmat joukkueet samoista aiemmista karttatuloksista $6 500 aloitusrahalla pelaajaa kohden. 

9 § Kartat

9.1. Pelattavat kartat ovat:
– Boyard
– Chalice
– Cobblestone
– Inferno
– Lake
– Overpass
– Shortdust
– Nuke
– Train
– Vertigo

9.2. Karttavalinnat
9.2.1: Karttavalinnan aloittava joukkue (Joukkue A) on kolikonheiton voittava joukkue.
9.2.2: Joukkueet poistavat ja valitsevat karttoja seuraavassa järjestyksessä:
1. Joukkue A poistaa kartan
2. Joukkue B poistaa kartan
3. Joukkue A valitsee pelattavan kartan (pelataan ensimmäisenä)
4. Joukkue B valitsee pelattavan kartan
5. Joukkue A poistaa kartan
6. Joukkue B poistaa kartan
7. Joukkue A poistaa kartan
8. Joukkue B poistaa kartan
9. Joukkue A poistaa kartan
10. Jäljelle jäävä kartta pelataan viimeisenä
9.2.3. Aloitusajat
Karttojen valinta suoritetaan vähintään 30 minuuttia ennen ottelun varsinaista alkamisaikaa.

10 § Protestit ja rangaistukset

10.1. Kaikki protestit tulee tehdä 10 minuutin sisällä ottelun päättymisestä. Aikalisiä ei käytetä pelin aikana protestien tekemiseen. Tapaukset käsitellään tuomarien toimesta ottelun jälkeen.
10.2. Kun ottelusta on tehty protesti, asianomaiset joukkueet eivät voi jatkaa turnauksessa ennen kuin protesti on selvitetty.
10.3. Rangaistukset
10.3.1. Varoitus, kierroksen häviäminen, kartan häviäminen, ottelun häviäminen, pelaajan tai joukkueen diskaus turnauksesta, pelikielto pelaajalle tai joukkueelle.
10.3.2. Kierroksen häviäminen vähennetään kartan lopputuloksesta.
10.3.3. Turnauksen tuomarit käyttävät rangaistuksia parhaaksi näkemällään tavalla.Jos pelaajaa epäillään huijaamisesta, epäilevän joukkueen kapteenin tulee ilmoittaa epäilyksestä turnauksen tuomareille välittömästi ottelun päätyttyä.
10.4. Pelaajat eivät voi pyytää demoja turnauksen aikana.

11 § Fair play

11.1. Haukkuminen, rasismi, uskonnon pilkkaaminen ja kaikki muu muita alentava käytös on kiellettyä ja johtaa rangaistuksiin turnausjärjestäjän toimesta. Hyvän maun rajat ylittävä niin sanottu trash-talk on myös kiellettyä ja johtaa varoitukseen.
11.2. Turnauksen osallistujien tulee aina keskustella turnausjärjestäjän ja turnauksen tuomareiden kanssa kohteliaasti ja kunnioittavasti.
11.3. Jos osallistuja yrittää tahallaan sabotoida pelejä, toisia pelaajia tai turnauksen järjestäjiä millään tavalla, osallistuja diskataan.

12 § Lähetykset

12.1. Turnauksen ottelut lähetetään Twitch.tv:n kautta osoitteessa www.twitch.tv/kavalaesports Joukkueiden ja pelaajien täytyy odottaa, että tuotanto on valmis ennen ottelun aloittamista. Ottelun voi aloittaa vasta turnaustoimitsijoiden antaessa luvan.
12.2. Turnausjärjestäjä varaa oikeuden päättää, kuka saa tehdä lähetyksen turnauksesta ja sen otteluista.
12.3. Pelaajat ja joukkueet eivät saa lähettää otteluitaan turnauksessa.

13 § Demot

Turnauksen järjestäjä ottaa automaattisesti jokaisesta pelattavasta ottelusta demot talteen, pelaajien ei tarvitse tehdä manuaalisesti demoja.

14 § Tekniset ongelmat

Turnaus pelataan Kavala esports ry:n ylläpitämällä palvelimella. Mikäli palvelimella tai järjestäjän muissa omissa järjestelmissä (esim. tietoliikenne) havaitaan ongelmia, järjestäjä / tuomarit pidättävät oikeuden:
– aloittaa kartta uudelleen
– viivästyttää kartan alkua kunnes ongelma on korjattu
– aikatauluttaa turnaus uudelle ajankohdalle
– perua turnaus

15 § Turnauksen keskeyttäminen ja peruminen

Turnauksen tuomarit voivat tarvittaessa keskeyttää tai perua turnauksen vakavan teknisen ongelman tai muun mahdollisen äkillisen tapahtuman, esimerkiksi sairastapauksen vuoksi. Järjestäjä ei ole velvollinen aikatauluttamaan turnausta uudelle ajankohdalle.

16 § Palkinnot

Turnauksessa ovat jaossa seuraavat palkinnot:

Sija 1.: 2 kpl kauppa.kaisanet.fi verkkokaupan 100 € lahjakortti
Sija 2.: 2 kpl kauppa.kaisanet.fi verkkokaupan 50 € lahjakortti


Tutustu Kaisanet Kaupan valikoimaan täältä

  

Kysymyksiä?

Turnauksiin liittyvissä kysymyksissä ota joko Kavalan Discord -palvelimen www.kavala.fi/discord kautta tai sähköpostilla: tapahtumat@kavala.fi